صفحه اصلی آموزش محافظی قدرتمند به نام استابلایزر

محافظی قدرتمند به نام استابلایزر

توسط نجوا ایزدی
محافظی قدرتمند به نام استابلایزر

استابلایزر و وظایف آن

شهرها هر روز شلوغ تر می‌شوند و به همین نسبت تعداد خانه ‌ها افزایش پیدا می ‌کند. در هر خانه‌ ای تعداد زیادی وسایل برقی وجود دارد. به صورت واضح از برآیند این موارد ممکن است در فرایند توزیع برق به این تعداد روز افزون مشترکین نقصان ‌های پیش بیاید. با این وصف ولتاژ برق شهری نسبت به 220 ولت استاندارد ممکن است دچار نوسان بشود. این نوسانات ناگهانی و اجتناب ناپذیر می‌تواند به راحتی قسمت‌های حساسی از وسایل برقی خانه‌ ها را دچار آسیب نماید. برای نمونه ممکن است همین نوسانات موتور و یا کمپرسور و یا حتی پاور یک دستگاه برقی را به شدت دچار آسیب گرداند. بنابراین برای جلوگیری از این آسیب‌های جدی نیاز به یک تمهید محافظتی برای دستگاه های برقی به خوبی حس می‌شود. وسایلی مثل تلویزیون‌ها، وسایل و تجهیزات پزشکی و یا سیستم های روشنایی و یا یخچال‌ها و لباسشویی و سایر وسایل برقی داخل هر خانه. به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی این وسایل در هنگام نوسانات برقی باید از یک استبلایزر بهره گرفت.

استابلایزر یا ترانس اتوماتیک

یک استبلایزر چه تفاوتی با یک محافظ معمولی دارد؟

یک دستگاه محافظ ساده تنها دارای یک برد الکترونیکی است که در صورت نوسانات در برق شهری این قابلیت را دارد که برق را در موارد اضطراری قطع نماید. همچنین هنگامی که مجددا برق به جریان‌ها باز می‌گردد با استفاده از مدار تاخیر از آسیب دیدگی وسایل برقی جلوگیری می‌نماید. اما امروزه دیگر این سازوکار از امنیت و کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود.

اما در مقابل استبلایزر دستگاهی است که به جای قطع برق در هنگام نوسانات در واقع این نوسانات ولتاژی را در یک محدوده معین ثابت و اصلاح می کند. امروزه استبلایزرها محافظ‌هایی بسیار مطمئن هستند که در ادامه به چند ویژگی مهم آن‌ها اشاره می‌نماییم.

  • ثابت نگه داشتن برق شهر

همانطور که گفتیم برق شهر دارای نوسانات است. استبلایزرها می‌توانند این نوسانات را کنترل و در ولتاژی ثابت نگه دارند و از این طریق عمر و کارایی بیشتری را برای وسایل برقی تضمین نمایند.

  • فرار از اتصال کوتاه

حالا باید در نظر بگیریم که اگر احیانا در خود دستگاه استبلایزر اشکالاتی پیش‌آمد کرد، واکنش این دستگاه چگونه خواهد بود. توضیح اینکه چنانچه به دلایلی گوناگون یک اتصاال در خروجی‌ها و یا مدارهای داخلی یک دستگاه استبلایزر رخ بدهد بلافاصله دستگاه به شکلی اتوماتیک و به وسیله عضوی به نام میکروکنترلر خروجی مد نظر را قطع می نماید و نمی‌گذارد نقصانی متوجه کاربران وسایل برقی بشود.

عملکرد ولتاژ استابلایزر

  • بهینه کردن مصرف برق

سازوکار دستگاه‌های برقی توسط نوسان ولتاژ، به ویژه افت ولتاژ برق شهری دچار مشکلات عدیده شده و همچنین بازدهی و عمر مفید دستگاه با خطر مواجه می‌گردد. از طرفی این افت ولتاژ ناگهانی سبب کاهش دور گردش الکتروموتور دستگاه برقی می‌گردد و در نهایت این عضو بیش از حد گرم می‌شود و به همین ترتیب میزان انرژی نیز افزایش پیدا می‌کند و در نهایت سبب افزایش مصرف برق می‌شود. حال اینکه با توجه به توضیخاتی که در بالا داده شد استبلایزرها یا انواع ترانس اتوماتیک با سازوکاری که دارند و با جلوگیری از افت ولتاژ در وسایل برقی مانع چنین هدر رفتن انرژی خواهند شد. در این مقاله به صورت کلی با کارکرد و تعریف دستگاه استابلایزر یا ترانس اتوماتیک آشنا شدید.

برای مشاهده کاربردهای استابلایزر چه در محیط های خانگی و چه در محیط های صنعتی مقاله کاربرد انواع استابلایزر را نیز مطالعه نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
2 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
استابلایزرها کجا به کار می آیند؟ - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] استابلایزر یک محافظ قدرتمند […]

احسان نظیری
احسان نظیری
1 year ago
امتیاز :
     

سلام به نویسندگان وبسایت لایت هوم
ممنون از مطالب مفیدی که در اختیار خوانندگان قرار میدین.
استابلایزرها کاربردهای مختلفی دارند که جهت حفاظت لوازم برقی در برابر نوسانات برقی می توان از آنها استفاده نمود.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx