صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی ریسه LED نواری، انعطاف ‌پذیرترین نوآوری نورپردازی!

ریسه LED نواری، انعطاف ‌پذیرترین نوآوری نورپردازی!

توسط محمود زارعی
ریسه LED نواری، انعطاف ‌پذیرترین نوآوری نورپردازی

ریسه ال ای دی نواری

نورپردازی مدرن مجموعه‌ای از طرح‌ها و رنگ‌های شگفتی‌آور، تازه و متنوع است. به هر طرف که نگاه کنید نور را به شکل‌های مختلف می‌بینید. از فواره‌ای سرازیر می‌شود، یا روی دیواری می‌خزد و بالا می‌رود، ممکن است کل نمای یک ساختمان را گرفته باشد تا پیامی را به شما منتقل کند. در جزئی‌ترین بخش‌های زندگی روزمره نور می‌بینید و هر کدام تأثیر خاص خود را بر شما می‌گذارند. از انواع نوآوری‌هایی که در نورپردازی با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده، استفاده از لامپ‌های LED به شکل ریسه ال ای دی است.

ریسه LED نوار چسبنده‌ای دارد که LED ها در فاصله‌ های منظم در کنار هم و روی یک خط آلومینیوم روی آن مونتاژ شده‌اند. این نوار به صورت خطی روشن می‌شود. این نوع LED کاملا انعطاف‌پذیر است، امکان برش دارد و آن را می‌توان به شکل‌های مختلف درآورد. بیشترین کاربرد آن در نورپردازی نما و راه‌پله و باغچه است. ریسه نواری از چهار بخش تشکیل شده است که عبارت‌اند از: ال ای دی ها با تکنولوژی مونتاژ سطحی یا همان SMD، چبپ های SMD بر روی صفحه PCB خطی، درایور LED و بدن ریسه

ریسه نواری ال ای دی انعطاف پذیر

ساختار ریسه نواری

ریسه ال ای دی نواری از تکنولوژی لامپ‌های SMD بهره می‎برد. از ویژگی‌های این تکنولوژی، انعطاف‌پذیری، تنوع رنگ، حجم کم، و زاویه دید بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف برق است. SMD هایی که در ریسه نواری استفاده شده‌اند، 5050، 2835، 3014 و 3020 هستند. در ادامه ساختار ال ای دی نواری را در معرفی بخش‌های مختلف آن توضیح می‌دهیم :

بورد ریسه ال ای دی نواری

بورد LED نواری، از جنس آلومینیوم، سرامیک یا پلاستیک فشرده است. تراشه‌های SMD پایه ندارند و به صورت سطحی روی بورد، مونتاژ و لحیم شده‌اند. تعداد SMDها در هر متر روی PCB ، شدت نور و لومن استریپ نواری را مشخص می‌کند و بر اساس کاربرد ریسۀ شلنگی انتخاب می‌شود. مثلاً برای زیر کابینت آشپزخانه در هر متر 30 SMD و برای نورپردازی نمای ساختمان، سقف بلند و مسیر حیاط و باغچه از ریسۀ120 عددی استفاده می‌شود.

بدنه ریسه نواری

نوارهای چراغ LED نواری خطی در اندازۀ پنج متری در بازار ارائه می‌شوند. روی این نوارها بین هر سه SMD جاهایی برای برش مشخص شده است. با توجه به کاربرد مورد نظر می‌توان متراژ و فاصلۀ لامپ‌ها را مشخص کرد.

درایور یا مدار یکسو کننده

درایور ریسۀ نواری LED مبدل یکسوکنندۀ تمام‌موج AC-DC است. این مبدل برق ۲۲۰ ولت متناوب شهری را در بازۀ ولتاژی ۴۰+ تا۴۰– به برق مستقیم تبدیل می‌کند. این تبدیل با توجه به نوع لامپ و توان ورودی تراشه‎های SMD انجام می‌شود. معمولا خراب شدن LED نواری به این بخش بستگی دارد. در لامپ‌های پاور LED خطی یا متری، معمولا درایور وجود ندارد. این لامپ‌ها مستقیم به برق ۲۲۰ ولت AC وصل می‌شوند. این لامپ‌ها مشکل سوسوزدن دارند. اگر یک تراشه این لامپ‌ها بسوزد، لامپ‌های دیگر هم روشن نمی‌شوند.

اجزای ریسه ال ای دی نواری

درایور LED نواری ترانسفورماتور ولتاژثابت است. این درایور معمولا برای تأمین SMD لامپ‌ها، 12 ولت خروجی برق DC دارد. می‌شود از یک درایور، چند ریسه LED را کنترل کرد یا برق آن‌ها را تأمین کرد در صورتی که کمتر از 90 درصد حداکثر توان خروجی درایور استفاده شود. اگر این ظرفیت استفاده نشود، مدار یکسوکننده به خاطر اضافه بار، آسیب می‌بیند.

امیدواریم با خواندن این مطلب و آشنایی مختصر با ریسۀ نواری، انتخاب مناسبی برای نورپردازی موردنظرتان داشته باشید. این نوع از ریسه های ال ای دی به خاطر انعطاف ‌پذیر و شکل ‌پذیربودنشان برای نور تکمیلی و تزئینی در بسیاری از فضاها قابل استفاده هستند.

جهت آشنایی با نصب ریسه نواری مقاله زیر را نیز بخوانید :

ویژگی ها و نصب ریسه ال ای دی نواری

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
ویژگی ها و نصب ریسه ال ای دی نواری - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] ریسه نواری ال ای دی چیست ؟ […]

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx