صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی 8 اشتباه رایج در نورپردازی سرویس بهداشتی

8 اشتباه رایج در نورپردازی سرویس بهداشتی

توسط نجوا ایزدی
هشت اشتباه رایج نورپردازی سرویس بهداشتی

اشتباهات نورپردازی در سرویس بهداشتی می تواند پرهزینه، مخرب و حتی خطرناک باشد. طراحان داخلی اغلب فکر می کنند که روشنایی و نوع نورپردازی سرویس بهداشتی در لیست اولویت های مشتریان قرار ندارد. از این رو اگر متخصصی ندارید که بر اهمیت نورپردازی اصولی این فضا تاکید داشته باشد، با کمک این مقاله می توانید به راحتی از اشتباهات نورپردازی سرویس بهداشتی مطلع شده و از آن ها جلوگیری کنید.

نادیده گرفتن درجه حفاظت IP

توجه به درجه حفاظت چراغ

لازم به ذکر نیست که برق و آب با یکدیگر ترکیب می شوند و ممکن است برای شما و خانواده تان کشنده باشند. برق کارها در سراسر جهان با یک استاندارد بین المللی یعنی رتبه حفاظت از نفوذ یا به اختصار (IP) کار می کنند. این استاندارد به آنها خاطر نشان می کند که حفاظت در درجه اول قرار دارد. در این راستا تمامی سرویس های بهداشتی دارای IP های مشخصی هستند که می بایست به آن ها توجه شود. هرچه امتیاز و رتبه این IP بالاتر باشد، به این معناست که باید از مهر و موم قوی تری در سیستم برق کشی استفاده کنیم.

نصب نورهای پایین در یک شبکه

بر طبق گفته های متخصصان، چنانچه منبع نور اصلی شما از نوع چراغ های رو به پایین است، همیشه می بایست از نصب آن ها در ساختار شبکه ای خودداری کنید. در عوض بهتر است با در نظر گرفتن نور مورد نیاز هر نقطه در سرویس بهداشتی، محل دقیق چراغ ها را مشخص کنید.

آویزان کردن لوستر یا آویز به شکل اشتباه

نصب لوستر در سرویس بهداشتی

اگر به فکر نصب یک لوستر یا آویز حمام در سرویس بهداشتی خود هستید، لازم است که موقعیت آن را با حساسیت بیشتری تعیین کنید. بدین منظور توصیه می شود تا آن را خیلی پایین آویزان نکنید. زیرا ممکن است با بیرون آمدن از حمام، سر شما به آن برخورد کند. همچنین آویزان کردن این نوع از منابع نوری در نزدیکی آینه روشویی می تواند موجب خستگی چشم در زمان آرایش یا کوتاه کردن ریش شود.

توجه نکردن به درجه حرارت نور

توجه نکردن به دمای رنگ نورها

نور با دمای بالا در حدود 3000 تا 4500 کلوین، درخشش آبی روشن و ایده عالی را برای سرویس بهداشتی ایجاد می کند و شما را پرانرژی نگه می دارد. از طرفی نور با دمای پایین (در حدود 2000 تا 3000 کلوین) در زمان حمام بسیار آرامش بخش بوده و در موقعیت های مختلفی کاربرد دارد. با این اوصاف پیشنهاد می شود تا به منظور تنظیم روشنایی نور و در پی آن تنظیم حال و هوای سرویس بهداشتی، از سوئیچ های دیمر استفاده کنید.

ایجاد خیرگی با نور دوش

نور خیره کننده بالای دوش

نورهای پایین را مستقیما بالای سر دوش قرار ندهید تا وقتی افراد به بالا نگاه می کنند، چشمان آن ها اذیت شود. برای رفع این موضوع یک راه حل این است که چراغ هایی که نور آن ها به سمت پایین است را در امتداد دیوار بلند دوش قرار دهید تا علاوه بر کاهش شدت تابش نور، توجه را بیشتر به کاشی ها یا سنگ ها جلب کنید.

استفاده از منابع نوری رشته ای

استفاده از لامپ رشته ای

استفاده از نورهای رشته ای از آن جهت که انرژی زیادی مصرف می کنند به هیچ وجه در سرویس های بهداشتی توصیه نمی شود. در عوض می توانید چراغ های LED را جایگزین منابع نوری رشته ای کنید و هزینه های خود را به مقدار قابل توجهی پایین بیاورید.

نصب روشنایی نامطلوب در اطراف روشویی

نور نامناسب در سرویس بهداشتی

در زمان طراحی و نورپردازی روشویی سرویس بهداشتی، حتی المقدور از قرار دادن چراغ بالا آینه ای به طور مستقیم در بالای سر خودداری کنید. زیرا این نور برای بسیاری ممکن است ناراحت کننده باشد. برای کارهایی مانند اصلاح یا آرایش توصیه می کنیم تا از نورهای اختصاصی اطراف بهره ببرید. برای اطمینان از اینکه نور به صورت یکنواخت به صورت شما می تابد، می توانید از آویز ها یا چراغ های دیواری در دو طرف آینه روشویی استفاده کنید.

استفاده از منابع نوری مختلف در سرویس بهداشتی

برای دستیابی به یک نورپردازی و طرح روشنایی موفق در سرویس بهداشتی باید منابع نوری مختلفی را از چراغ های اطراف آینه روشویی تا چراغ های عمومی بالای سر به کار بگیریم. در زمان طراحی سرویس بهداشتی به طور ایده آل سه مدار را در نظر داشته باشید تا بتوانید نورها را به طور متقل کنترل کنید. این امر یک طرح روشنایی منعطف برای شما ایجاد می کند که به وسیله آن قادر خواهید بود تا به تنظیم حال و هوای سرویس بهداشتی بپردازید.

استفاده از منابع نوری فضای باز در سرویس بهداشتی

استفاده از چراغ های محوطه ای در سرویس بهداشتی

شما علاوه بر منابع نوری مخصوص سرویس بهداشتی، می توانید از انواع روشنایی های فضای باز بهره ببرید. زیرا این روشنایی ها از آنجایی که در برابر عناصر فضای باز مقاومت بالایی دارند و با دوام هستند، بنابراین در سرویس های بهداشتی نیز قابل استفاده خواهند بود. به طور کلی انتخاب های فراوانی برای نورپردازی سرویس بهداشتی در اختیار مشتریان قرار دارد. تنها لازم است تا در هنگام تهیه این تجهیزات، رتبه بندی IP را مد نظر قرار دهید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx