صفحه اصلی نورپردازی و روشناییتجهیزات نورپردازی چراغ پنلی ال ای دی

چراغ پنلی ال ای دی

توسط نجوا ایزدی
چراغ پنلی ال ای دی

چراغ پنلی LED

در دنیای امروزه، چراغ پنلی ال ای دی (LED) یکی از پرکاربردترین محصولات روشنایی در فضاهای داخلی و گاهی درفضاهای بیرونی است. در نورپردازی فضاها تجهیزات و ادوات گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند و کمپانی های زیادی مبادرت به طراحی و تولید محصولات روشنایی می کنند، در ایران هم مشابه بقیه کشورهای دنیا شرکت های متعددی در صنعت روشنایی فعالیت تولیدی دارند و گرچه خیلی از شرکت ها به صورت خاص برروی ساخت محصولات تخصصی متمرکز هستند ولی در لیست چراغ های تولیدی اکثر آنها انواع پنل ال ای دی به چشم می خورد.

انواع چراغ ال ای دی پنلی

انواع چراغ پنلی ال ای دی

چراغ های ال ای دی، نوعی از تجهیزات روشنایی هستند که جایگزین محصولات قدیمی شده اند. پنل LED با توجه به تعدد ال ای دی و همچنین نوع چیدمان آنها در داخل ساختار خود نسبت به سایر چراغ ها، نوربیشتر و پخش نور یکنواخت تری دارند. با توجه به پارامترهایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم این محصول انواع گوناگونی دارد. تفاوت و تنوع در مدل های پنل های LED با توجه به ویژگی های فنی و نوری این محصول و همچنین نیاز بازاربوجود آمده است :

  • تکنولوژی روشنایی و نوع لامپ چراغ
  • توان و رنگ نورچراغ
  • جنس اجزای چراغ
  • نوع نصب چراغ
  • شکل و سایز چراغ
  • کاربری محل نصب چراغ

تکنولوژی روشنایی و نوع لامپ چراغ

ال ای دی (LED) که مخفف کلمه (Light Emitting Diode) است، به معنی دیود نور افشان می باشد. تکنولوژی که در اواسط قرن 20 ابداع شد و به بیانی ساده با عبور دادن جریان الکتریکی از دیودها، این قطعات نور تولید می کنند. دیودها قطعات جامدی با طول عمر زیاد (حدود 50 هزار ساعت) هستند که بازده نوری بین 74 تا 120 لومن بر وات را دارا می باشند (یعنی چند برابر سایر لامپ ها) و در هنگام عبور جریان، حرارت بسیار کمی تولید می کنند که توسط مبدل حرارتی (Heat sink) خنک می شود و درضمن مصرف برق بسیار کمی دارند. تمام مواردی که گفته شد، باعث محبوبیت این محصول برای بازار مصرف شده است. اما در ادامه به صورت اختصار به این مورد اشاره می شود که خانواده ال ای دی دارای دو زیر مجموعه به نام های SMD و COB هستند.

این دو دارای تکنولوژی ساخت متفاوتی هستند که در نتیجه باعث تفاوت در ساختار تولید نوری آنها می شود. COBها دارای ابعاد کوچکتر هستند اما با این وجود دارای راندمان نوری بالاترنسبت به هم خانواده خود هستند. لامپ های COB دارای پرتاب نور متمرکز تری می باشند اما لامپ های SMD دارای پخش نور بهتری هستند. بنابراین در مواردی که پخش نور بیشتر مد نظر است می توان از پنل هایی با تکنولوژی SMD و در پروژه هایی که دارای ارتفاع نصب بالا و در نتیجه نیاز به پرتاب نور بیشتر و متمرکز تر است، از لامپ های COB استفاده شود.

چراغ COB و SMD

توان و رنگ نور چراغ

یکی از محبوبیت های محصول LED پنلی تنوع بسیار زیاد در توان چراغ می باشد. این تجهیزات در اشکال و سایزهای گوناگون دارای توان های مختلف هستند که این موضوع قدرت مانور طراحان نورپردازی را در راستای استفاده از این محصول در فضاهای متعدد زیاد کرده است. همچنین تا چندین سال پیش محصولات ال ای دی در دو رنگ آفتابی (3000 کلوین و پایین تر) و مهتابی (5000 کلوین و بالاتر) تولید و ارائه می شدند، بنابراین در مواقعی که به دلایل فنی و یا حتی بر اساس سلیقه به نور میانه (حدود 4000 -4500) نیاز بود، ناگزیر تجهیزات در هر دو رنگ نوری و به تعداد مساوی به کار برده می شد، اما در بازار فعلی، اکثر شرکت های تولید کننده، پنل های ال ای دی با رنگ نوری سومی تحت عنوان طبیعی (یخی) ساخته و عرضه می کنند.

انواع رنگ نور ال ای دی

جنس اجزای چراغ

مانند بسیاری از محصولات و تجهیزاتِ دنیای امروز، در ساختار چراغ های پنلی ال ای دی، پراستفاده ترین متریال، خانواده پلیمرها هستند. پلی کربنات، پلی استایرن و خانواده سیلیکون از مهمترین پلیمرهای مورد استفاده در صنعت روشنایی می باشند. پلیمرها به دلیل قابلیت های منحصر به فردی که دارند مثل مقاومت، شکل پذیری، رنگ پذیری، شفافیت و … در صنعت نورپردازی و از جمله در چراغ های پنلی LED به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار خانواده پلیمرها، از فلزات و به صورت خاص آلومینیوم هم در ساختار پنل های ال ای دی زیاد استفاده می شود.

نوع نصب چراغ

یکی از رایج ترین تقسیم بندی چراغ های پنلی ال ای دی، نوع نصب این محصولات می باشد که به صورت توکار، روکار و یا آویز انجام می شود. این موضوع به نوع سقف و سطحی که چراغ در آن نصب می شود بستگی دارد. اگر سقف مد نظر سقف کاذب باشد و امکان ایجاد حفره و سوراخ در آن وجود داشته باشد، از مدل های توکار(Ceiling Recessed) استفاده می شود. پنل های توکار دارای سایز های متنوعی هستند که انتخاب این پارامتر با توجه به نوع کاربری فضا و جنس سقف کاذب انجام می شود. اگر سقف کاذبی وجود نداشته باشد یا به هر دلیلی امکان ایجاد حفره بر روی سقف نباشد، از انواع روکار (Ceiling Surface)این محصول بهره برده می شود. در فضاهایی که دارای ارتفاع بلند سقف هستند می توان نوع روکار پنل ها را به صورت آویز(Pendant) هم استفاده کرد.

نصب چراغ پنلی

شکل و سایز چراغ

پنل ها به لحاظ هندسی دارای اشکال دایره، مربع و مستطیل در انواع روکار و توکار هستند. انتخاب شکل محصول به موارد گوناگونی از جمله سلیقه کارفرما، نوع توکار یا روکار بودنش و همچنین سایز چراغ بستگی دارد. لازم به ذکر است بعضی از شرکت ها در همه انواع نصب و اندازه چراغ، محصول را درشکل های متفاوت تولید می کنند.
چراغ های پنلی ال ای دی در انواع روکار و توکار و همچنین با شکل های گوناگون دارای تنوع سایز نیز هستند. با توجه به محل استفاده و نصب آنها و با تشخیص طراح نورپردازی از ابعاد مناسب بهره برده می شود. بدیهی است که چراغ های با ابعاد بزرگتر شدت روشنایی بیشتری هم دارند.

کاربری محل نصب چراغ

پنل های ال ای دی ازهر خانواده و با نصب های متنوع، چندان محبوبیت پیدا کرده اند که در اکثر کاربری ها اعم از اداری، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. البته طراحی فرمی این محصول به دلیل سادگی که دارد و همچنین رنگ غالب سفید و گاهی سیاه و خاکستری که در بدنه آن استفاده می شود، بیشتر مورد توجه برای استفاده در مکان های اداری و تجاری برای طراحان نورپردازی است اما در مواردی که کاربری مسکونی با سبک مدرن یا مینیمال هم داشته باشیم، به کار گیری پنل های ال ای دی می تواند اسلوب طراحی داخلی فضا را حفظ کند.

کاربری چراغ پنلی led

همچنین بعضی از شرکت های تولید کننده این نوع چراغ ها با در نظر گرفتن درجه حفاظت(IP)، به کاربران این امکان را می دهند که ازچراغ های پنلی LED در فضاهای بیرونی هم استفاده کنند.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx