دسته بندی: اخبار روشنایی

با وال واشرها این روشنایی های جذاب بیشتر آشنا شوید!

وال واشر چیست؟

وال واشر یک سازوکار تازه و مدرن برای نورپردازی فضاهای مختلف است که از کنار هم قرار گرفتن چند منبع تامین نور که عموما ال ای دی هستند تشکیل می‌شود. از این محصولات می‌توان در نورپردازی نما نیز استفاده نمود و حتی می‌توانند جایگزینی برای پروژکتورهای قدیمی نیز به حساب بیایند. وال واشرها عمدتا چراغ هایی هستند که به صورت خطی تولید می شوند و جهت زاویه تابش و شدت نور آنها بسته به نوع لنز استفاده شده در این چراغ ها قابل تغییر است. این محصول طیف رنگ نور گسترده ای را پوشش می دهد و می تواند به صورت RGB یا اصطلاحا هفت رنگ نیز تولید و استفاده شود.

به صورت کلی وال واشرها در جاهایی که امکان استفاده از پروژکتور را نداریم و همزمان نیاز به نور زیاد داریم می توانند مورد استفاده قرار گیرند به طور مثال برای جاهایی که نور باریک و بلند احتیاج داشته باشیم می توان از وال واشر ها استفاده کرد که نوری خطی و یکنواخت را منتشر می سازند. این روزها که نورپردازی نمای بیرونی ساختمان نیز به شدت مورد استقبال واقع شده است، وال واشرها کاربرد زیادی برای این امر پیدا کرده اند.

این لامپ های ال‌ ای‌ دی دارای لنزی برای تنظیم زاویه تابش نور هستند که سبب می‌شود کنترل بهتری بر شرایط نورپردازی داشته باشند. عموما این زاویه 30 تا 45 درجه است اما برای داشتن ال‌ ای ‌دی با زاویه متفاوت نیاز به سفارش اختصاصی محصول می‌باشد. معمولا ال ‌ای ‌دی هایی که بر روی وال واشرها قرار می‌گیرند متراکم‌اند. این تراکم و نبودن فاصله میان آن‌ها سبب می‌شود نور بیشتری را ارائه بدهند. از طرف دیگر وال واشرها دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها هستند. این تنوع رنگ به کاربر این امکان را می‌دهد که از رنگ‌های آفتابی و مهتابی و یا از رنگ‌های فول‌کالر همزمان بهره ببرد همچنین این محصولات به شکل سفارشی در توان‌ها و ابعاد گوناگون تولید می‌شوند.

مزایا و کاربرد استفاده از وال واشر

یکی از مهمترین مزایای وال واشرها بالا بودن فوکوس لامپ‌های ال ‌ای‌ دی است. و البته هماهنگی کامل با سیستم DMX. ویژگی دیگر وال واشرها راندمان نوری بالا و توان مصرفی بسیار پایین در قیاس با چراغ ‌های قدیمی ‌تر و البته نورافکن ‌ها است. همچنین امکان نصب وال واشرها در زوایای متنوع و قابلیت اجرای سایه روشن بر روی سطح دیوار و استمرار نور خروجی به طور ثابت در مدت زمانی طولانی از دیگر ویژگی‌های مثبت وال واشرها به شماره می‌رود.

مهمترین کاربرد این محصولات در واقع ایجاد روشنایی و نورپردازی بر روی دیوارها و نمای ساختمان و یا به وجود آوردن پرده نوری در سطوح مختلف است. یکی دیگر از کاربردهای وال واشرها در ساخت چراغ‌های خطی رنگی است. وال واشرها عموما در موزه‌ها، ساختمان‌های مدرن، گالری‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، بدنه پل ها، بناهای تاریخی، تونل ها و انواع دیوارها استفاده می‌شود.

کابردهای فرعی وال واشرها

یک. موثر در رشد گیاهان: در این شیوه نورپردازی نور مورد نیاز گیاه به وسیله لامپ‌های ال‌ای‌دی تامین می‌گردد.

دو. نورپردازی آکواریوم: وال واشرها در جهت زیبایی آکواریوم‌های آب شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرند و در آب شور برای شبیه سازی آکواریوم به محیط دریا به کار می روند. وال واشرهایی با ال ای دی های کلوین دار و UV در آکواریوم آب شور به کار می روند.

سه. استفاده از وال واشر بلک لایت در جشن ها نیز رایج است و با اقلامی مانند کلاه و عینک و غیره که فقط با ال ای دی های UV رنگ مورد نظر را می گیرند مکمل می شود.

وال واشر با طراحی خطی

در استفاده از این نوع محصول کاربر می‌تواند با در نظر گرفتن شکل خطی این چراغ‌ها، نور یک‌دستی را در طول فضای مورد نظرش ایجاد کند و همچنین با توجه به میزان روشنایی مورد نیاز خود، تراکم روشنایی، رنگ و طول بدنه چراغ را نیز تعیین نماید. وال واشر ال ‌ای ‌دی معمولا برای نورپردازی بناها و محیط‌های خارجی استفاده می‌شود. از آنجا که این نوع چراغ‌ها به صورت خطی طراحی شده‌اند و امکان برقراری ارتباط با سیستم‌های نورپردازی دارای رنگ‌های متغیر را نیز دارند. بنابراین در ابعاد، اشکال و زوایای مختلف، نور متفاوت تولید می‌کنند.

معرفی اجزای وال واشرها

در بالا به معرفی کلی و کاربردهای وال واشر در محیط های مختلف پرداخته شد حال در ادامه می خواهیم با اجزای وال واشرها بیشتر آشنا شوید تا بدانید این چراغ کاربردی از چه قسمت های مختلفی تشکیل شده است. ویژگی های کامل این محصول سبب شده است که بتوان از آن برای نورپردازی داخلی و خارجی یک ساختمان استفاده کرد در واقع این محصولات هم جنبه تزئینی دارند و هم می توانند روشنایی مورد نیاز شما را تامین نمایند. به طور کلی باید بدانیم که وال واشرها از 4 قسمت تشکیل می‌شوند.

لامپ های ال ای دی

لامپ ‌های ال‌ ای ‌دی که در وال واشرها مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا ال‌ای دی های پاور هستند. این لامپ‌ها عموما دارای توان 1 وات هستند البته می‌توان از ال‌ ای ‌دی های با توان وات بیشتر مثلا تا 3 وات نیز استفاده نمود. اما از آنجا که ال‌ای‌دی های پاور همراه تولید نور حرارت نیز تولید می‌کنند از توان‌های بالاتر از 1 وات استفاده نمی‌شود. این امر برای این منظور مورد توجه قرار می‌گیرد که حرارات بالای ایجاد شده در لامپ‌های ال‌ ای‌ دی از طول عمر آن ها کم می‌کند. در ضمن برای انتقال این حرارت به خارج از بدنه لامپ‌ها از قطعه‌ای با عنوان هیت سینک استفاده می‌شود.

هیت سینک یا انتقال دهنده حرارت

هیت سینک در وال واشرها در واقع به معنای بدنه وال ‌واشر نیز هست. به منظور انتقال حرارات تولید شده در ال ‌ای‌ دی از فلز آلومینیوم استفاده می‌شود. زیرا حرارت را به سرعت به خود می‌گیرد و بسیار سریع هم آن را از دست می‌دهد. هنگامی که بدنه آلومینیومی با سطح زیرین ال ای‌ید تماس پیدا می کند حرارت تولید شده را از چیپ ال ‌ای‌ دی به خارج از آن منتقل می‌کند. در این سازوکار وزن بدنه و میزان سطح آن پارامترهای بسیار اثر گذاری در میزان کیفیت و مرغوبیت وال ‌واشر هستند. در واقع هرچه بدنه سبک‌تر و نازک‌تر باشد و در عین حال سطح تماس کمتری نیز داشته باشد حرارت بیشتری در ال‌ای‌دی باقی می‌ماند و در نهایت از طول عمر آن کاسته می‌شود.

لنز

وال ‌واشرها اصولا برای پرتاب بیشتر نور و همچنین پوشش نوری بهتری از لنزها استفاده می‌کنند. با این وصف کار لنزها در واقع متمرکز کردن و جهت دادن به نور است. این لنزها به قاعده می‌توانند دارای زوایای گوناگونی باشند از 5 درجه تا 120 درجه و یا حتی بیشتر از آن. عموما در وال‌واشرها از یک نوع لنز با یک زاویه پخش نور یکسان استفاده می‌شود. شفاف بودن و نداشتن حباب از ویژگی های یک لنز مرغوب به شمار می‌رود. لنزها را با استفاده از هولدرها بر روی ال‌ای‌دی متصل می‌نمایند. اگر از انواع گوناگون لنزها هم بخواهیم بگوییم باید اشاره کنیم به لنزهای محدب و تخت. لنزهای مشجر و یا لنزهای یکپارچه که در این حالت هئلدر و لنز یک تکه هستند.

درایور

درایور آن قطعه‌ای است که برق شهری را به ولتاژ مورد نیاز ال ‌ای‌ دی ها تبدیل می کند. این قطعه از این نظر اهمیت دارد که جریان برق و ولتاژ را کنترل نموده و کاملا منطبق و دقیق به ال‌ای‌دی انتقال می‌دهد. زیرا حرارت تولید شده توسط ال‌ ای‌ دی خود سبب بالا رفتن جریان و مصرف نیز می‌گردد. درایورها اصولا دارای توان‌های مصرفی در رنجی مشخص هستند. برای نمونه 1 تا 3 وات و یا 15 تا 24 وات و غیره. به طور کلی و به عنوان نکته آخر این که درباره درایورها اساسی‌ترین نکته راندمان آن‌ها است. بازدهی درایورها اصولا می‌تواند مقادیر متفاوتی باشد و هرچه این عدد که به صورت درصد نشان داده می‌شود بالاتر باشد نشان از راندمان بالاتر درایور است. اما عموما راندمان درایورها از 80 درصد فراتر نمی‌رود.

شما می توانید برای خرید وال واشر و یا مشاهده تمامی مدل های وال واشر به لایت هوم مراجعه نمایید.

نجوا ایزدی

پست های اخیر

در 5 دقیقه تفاوت سینی و نردبان کابل را بدانید

تفاوت سینی کابل و نردبان کابل سینی کابل پلی است که امکان انتقال ایمن سیم…

2 هفته پیش

چگونه کلید و پریز لاکچری را ارزان بخریم ؟

کلید و پریز لوکس ولی ارزان قیمت! امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد بازارهای رقابتی…

2 هفته پیش

رایج ترین اشتباهات نورپردازی در 2023

اشتباهات رایج نورپردازی در سال 2023 برای برجسته کردن گوشه و کنار هر فضا نورپردازی…

4 هفته پیش

افزایش جذابیت فضا با چراغ‌های ریلی

هر فضای مسکونی یا تجاری، با داشتن یک سیستم روشنایی مناسب، به طور چشمگیری زیباتر…

1 ماه پیش

آینده امنیت خانه، 11 روش جدید که شما باید بدانید

تامین امنیت خانه با 11 روش ترند و نوین با گذر زمان، علاقمندی مالکان و…

2 ماه پیش

همه چیز درباره نورپردازی سقف با لاین نوری

نورپردازی همواره در دکوراسیون داخلی از اهمیت فوق‌العاده‌ ای برخوردار بوده است. از اینرو در…

2 ماه پیش