صفحه اصلی دسته‌بندی نشده هواکش صنعتی رستوران

هواکش صنعتی رستوران

توسط نجوا ایزدی
هواکش صنعتی رستوران

هواکش رستوران

هواکش در رستوران نقش به سزایی دارد و می توان گفت قلب آشپزخانه رستوران می باشد. رستوران ها به دلیل این که فضاهایی هستند که علاوه بر پخت و طبخ غذا، سرو نیز در آن ها انجام می شود و افراد زیادی به عنوان مشتری به آن ها مراجعه می کنند، نیازمند سیستم های تهویه ای دقیق تری هستند. همچنین معمولا به دلیل بالا بودن پخت و پز ها در این مکان ها، دما و رطوبت به شکل طبیعی نسبت به مناطق دیگر بالاتر می رود. بنابراین باید از تهویه صنعتی مناسب و به تعداد کافی برای تعویض هوا در این رستوران ها استفاده شود.

رستوران باید جایی بهداشتی و عاری از میکروب باشد و در صورتی که هوای مطلوبی در فضای آشپزخانه رواج نداشته باشد، بدون شک می تواند محیط رشد مناسبی را برای پرورش میکروب ها و باکتری ها به وجود آورد. در این محیط به تعریفی ساده میزان هوایی که توسط فن ها و یا تهویه ها از محیط خارج می نمایند، به اندازه هوایی که همین سیستم ها از بیرون جایگزین آن ها می نمایند، نخواهد بود. زمانی که مقدار هوای کافی از بیرون تامین نگردد، در فضای داخل رستوران دچار کمبود هوا خواهد شد. زمانی که سیستم تهویه رستوران شما را تهویه می نماید، شما انتظار دارید که این سیستم قادر باشد تا هوایی با کیفیتی بهتر را برای شما به همراه بیاورد، در کنار هوا همیشه انتظار می رود تا این سیستم ها جلوی ایجاد بوهای ناخوش آیند را نیز بگیرند.

هواکش رستوران

هواکش رستوران معمولا به دو دسته کلی تقسیم می شود :

  • فن سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب (Backward Curved)
  • فن سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو (Forward Curved)

در حالت کلی در تجهیزات مورد استفاده در رستوران ها هواکش های سانتریفیوژ فوروارد در حجم هوای ثابت و افت فشار یکسان به طور معمول دارای قیمت پائین تری نسبت به فن های دارای پروانه بکوارد هستند. دلیل این هم تولید آسان تر و هزینه تولید کمتر است. اما این دستگاه ها (فن های پروانه فوروارد) دارای یک ایراد بسیار بزرگ هستند. فاصله کم بالک های این پروانه در اگزاست رستورانی که هوای خروجی از آن آغشته به چربی و دود است، باعث می شود که فاصله بین بالک ها با چربی پر شده و پس از گذشت چندین ماه کارایی فن به صفر نزدیک شود. برای رفع این عیب، پروانه هواکش می بایست ماهانه توسط مواد مخصوص و به وسیله فرد متخصص شستشو شود که این امکان در همه شرایط وجود ندارد. بنابر این، به لحاظ فنی، استفاده از فن با پروانه خم به جلو برای سیستم های تهویه رستورانی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، و تنها فن پیشنهادی در این مورد هواکش با پروانه خم به عقب (Backward Curved) است که با وجود قیمت بالاتر، هزینه های جانبی و بعدی بسیار پایین تری همراه دارد.

هواکش صنعتی رستوران

هوای تازه با استفاده از هواکش صنعتی رستوران

در بسیاری از رستوران ها و آشپزخانه ها، هوای تازه نادیده گرفته می شود. این مسئله یک اشتباه تکنیکی معمول است. مکشی انجام نخواهد شد، مگر اینکه هوایی برای مکش شدن وجود داشته باشد. این هوا می بایست از خارج از محیط تامین شود. در برخی موارد یک هواکش محوری یا یک دریچه یا پنجره باز می تواند بخش عمده ای از هوای مورد نیاز برای مکش را تامین کند. اما در عموم موارد چنین امکانی وجود ندارد. استفاده از یک هواکش دمنده، بدون تجهیزات جانبی نیز ریسک بالایی دارد. این هواکش علاوه بر وارد کردن هوای گرم یا سرد محیط به داخل آشپزخانه، حشرات و آلودگی ها را نیز مکش کرده و مستقیم به داخل آشپزخانه ارسال می کنند. در عموم موارد به دلیل گرمای هوای داخل آشپزخانه، در زمستان مشکلی با تزریق هوای خارج به داخل آشپزخانه وجود ندارد. تنها یک فیلتر ساده می تواند هوای مطلوب را به وجود بیاورد. اما در تابستان هوای گرم بیرون می تواند فضایی بسیار نا مطلوب را در آشپزخانه یا رستوران به وجود آورد. در این موارد، استفاده از یک کولر آبی بهترین راه حل است. در موارد دیگر، می توان از یونیت هیترها نیز استفاده کرد اما استفاده از یونیت های اسپیلت برای تهویه مطبوع آشپزخانه توصیه نمی شود. به این دلیل که گردش هوا از داخل فیلتر این یونیت ها به سرعت باعث اشباع و از بین رفتن فیلتر آنها می شود.

هواکش صنعتی رستوران

کانال کشی هواکش در رستوران ها

کانال کشی رستوران ها یکی از مهمترین عواملی است که در تهویه هوا تاثیر مستقیم دارد. کانال ها مهمترین اجزاء تهویه رستورانی محسوب می شوند. به شدت توصیه می شود، تمام صرفه جویی خود را در تهیه دستگاه و هود انجام دهید، اما در مورد کانال، بهترین ها را انتخاب کنید. استفاده از کانال با جنس و ابعاد نا مناسب، طراحی ناصحیح و اجرای نادرست می تواند تمام زحمات شما برای تهویه را مختل کند. استفاده از کانال ها و تجهیزات و قطعات ارزان و نا مناسب، می تواند بزرگترین لطمه را به آشپزخانه شما وارد کند. به خاطر داشته باشید که سیستم تهویه، تأثیر مستقیم و بسیار عمده ای بر کیفیت کار شما دارد. بهترین دستگاه های تهویه، در انتهای یک کانال با ابعاد نامناسب، ناکار آمدترین دستگاه ها هستند. در صورت استفاده از کانال کشی چهارگوش، حتماً از ضخامت مناسب و فلنج های مناسب استفاده کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx