صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی ویژگی ها و نصب ریسه ال ای دی نواری

ویژگی ها و نصب ریسه ال ای دی نواری

توسط نجوا ایزدی
ویژگی ها و نصب ریسه ال ای دی نواری

ویژگی های ریسه ال ای دی نواری

یکی از انواع پرطرفدار روشنایی های تزئینی، ریسه های ال ای دی نواری هستند که کابردهای بسیاری دارند. تقریبا در همه سیستم‌ های روشنایی و نورپردازی ساختمان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در این مطلب از کاربردها، ویژگی‌ها و نصب لامپ‌های نواری می‌گوییم و یکی از انواع پرکاربرد آن را معرفی می‌کنیم. کارایی ریسه های نواری، ویژگی‌های آن‌ ها را مشخص می‌کند. در هر بخش از سیستم روشنایی یک نوع از این ریسه‌ها با بدنه و ظاهر متفاوت استفاده می‌شود. مثلا در فضاهای بیرونی و نورپردازی نمای ساختمان، از ریسه‌های ال ای دی استفاده می‌شود که درجه حفاظت آن‌ها IP65 باشد و در نورپردازی سقف اتاق‌ها از ریسه LED نواری با درجۀ حفاظت IP33 استقاده می‌شود. این لامپ‌ها یک پوشش نئون مات یا شفاف یکپارچه دارند که به عنوان دیفیوزر دیده می‌شود و آن‌ها را بسیار زیباتر می‌کند.

دیگر ویژگی‌های LED های نواری عبارت ‌‌اند از:

  • امکان خاموش و روشن کردن لامپ با ریموت و از راه دور
  • کنترل شدت نور لامپ و رنگ آن
  • شاخص نمود رنگ بالا و بیش از CRI 80
  • امکان جایگزینی نور خورشید
  • قابلیت استفاده از مدل‌های رنگی و مختلف LED نواری برای تأمین نور گلخانه‌ها برای فرایند فتوسنتز
  • مقاومت در برابر شرایط جوی متفاوت

کاربرد انواع ریسه در نورپردازی محوطه ای

ریسه ال ای دی نواری چگونه کار می‌کند؟

نوع دیجیتالی ریسه نواری تحول نوین و بزرگی در نورپردازی حرفه‌ای است. این نوع لامپ LED نواری پیکسلی از IC ها تغذیه می‌کند و نور را به خروجی LED ها می‌برد. در ریسه های LED نواری، در هر پیکسل یک مقاومت و یک خازن وجود دارد که یکسوسازی و تامین برق DC را انجام می‌دهند به همین دلیل به قطعۀ اضافی مانند درایور و به صورت مدار مجتمع نیاز نیست.

این ریسه ها سیم دیتای پشتیبانی دارند و اگر یک پیکسل قطع شود یا بسوزد، هیچ‌کدام از LEDهای دیگر خاموش نمی‌شوند. استریپ‌های LED نواری سه چیپ رنگی قرمز، آبی و سبز و در تراکم‌ های 30 ، 60 و 120، با درجه‌های حفاظتی IP22، IP65 و IP67 تولید می‌شوند.

در رابطه با ریسه ها مقاله زیر را نیز بخوانید :

ریسه نواری ال ای دی چیست ؟

کاربرد ریسه یا استریپ‌لایت نواری چیست ؟

همان‌طور که گفتیم ریسه‌های نواری در نورپردازی کاربردهای فراونی دارند که عبارت‌اند از: زیر کابینت آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، دور پنجره، برای نمای ساختمان و پرده‌ها، به عنوان واشر دیواری زیر گچبری سقف و در گوشه‌های سقف، اطراف درها، پله‌ها و طبقه‌ها، در باغ‌ها، مسیرها و راه‌های عبور و نشانه‌های داخلی و خارجی، پشت تلویزیون‌ها و سیستم‌های سینمای خانگی، نورپردازی در سقف آسمان مجازی، باغچه و باغ، استفاده در چراغ پنلLED، روشنایی کریسمس، نورپردازی سقف با LED نور مخفی.

نصب ریسه نواری ال ای دی

ریسه نواری چگونه نصب می‌شود؟

برای نصب لامپ LED نواری نیازی نیست نصاب و کارشناس خبر کنید. در ادامه، شیوۀ نصب LED نواری در حمام را توضیح می‌دهیم. با خواندن ادامۀ مطلب متوجه می‌شود که چطور خودتان می‌توانید ابن نوع از لامپ را نصب کنید.

  1. مرحله اول

    در مرحلۀ اول باید نوع LED نواری را با توجه به هدفی که داریم انتخاب کنیم. برای نورپردازی حمام، بهتر است از LED خطی استفاده کنیم که نور خوبی دارد، بادوام است، طیف رنگ گسترده‌ای دارد و ایمن و ضدآب است.

  2. مرحله دوم

    جای نصب لامپ نواری را مشخص کنید. آن را تمیز و خشک کنید. نوار LED را به اندازۀ مورد نیاز برش بدهید. این برش‌ باید در جاهای مشخص‌شده روی نوار انجام شوند.

  3. مرحله سوم

    نوار LED را در کانال LED نواری نصب کنید. بعضی از انواع نوارهایLED به چای پیچ، کانل ریلی چسبی دارند.

  4. مرحله چهارم

    یک شیار مناسب مشخص کنید و ریسۀ نواری را داخل آن بگذارید یا آن را در جایی بچسبانید. چسب‌های حاوی سیلیکون برای ایمنی و دفع حرارت برای این کار مناسب هستند.

  5. مرحله پنجم

    درایور را به نوار LED وصل کنید.

امیدواریم با استفاده از این مطلب شناخت خوبی از ریسه های LED نواری به دست آورده باشید و بتوانید بهترین و مناسبت‌ترین انتخاب را داشته باشید. همچنین خودتان به راحتی بتوانید این روشنایی ها را نصب کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
1 دیدگاه
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
ریسه LED نواری، انعطاف ‌پذیرترین نوآوری نورپردازی! - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] ویژگی ها و نصب ریسه ال ای دی نواری […]

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx