صفحه اصلی سوالات متداول نکاتی که در انتخاب و خرید سیم و کابل برق باید بدانید!

نکاتی که در انتخاب و خرید سیم و کابل برق باید بدانید!

توسط محمود زارعی
نکاتی که در انتخاب و خرید سیم و کابل برق باید بدانید

سیم و کابل ها از اجزای اصلی ساختمان ها هستند که انتخاب آنها باید با دقت صورت گیرد و از آنجایی که شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع سیم و کابل برق نموده اند بنابراین در میان تنوع بالای محصولات نیاز است که شما به کیفیت و استانداردهای این محصولات توجه نمایید. برای خرید و انتخاب سیم و کابل مناسب نیاز است که با برخی از اصطلاحات مربوط به سیم و کابل ها آشنا شوید که ما در این مقاله تلاش کرده ایم تعدادی از اصطلاحات و سوالاتی را که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود پاسخ دهیم تا در زمان خرید انتخاب راحت تری داشته باشید. کیفیت سیم و کابل انتخابی اهمیت بالایی دارد زیرا شما برای هر ساختمان یک بار سیم و کابل تهیه می کنید و از آن جهت که نیازی به تعویض سیم کشی ها بعد از یک مدت نداشته باشید باید از برندهای مناسب و استاندارد با درصد خلوص مس بالا استفاده نمایید.

1.تفاوت قیمت سیم و کابل ها بر چه اساسی است ؟

سیم و کابل های برق معمولا بر اساس میزان، کیفیت و خلوص مس به کار رفته در هادی قیمت های متفاوتی دارند که این تفاوت در مس استفاده شده در واقع تفاوت در برندهای مختلف است که قیمت سیم و کابل های مختلف را متمایز می سازد. البته موارد دیگری مثل استانداردهای جهانی، تنوع محصولات، جنس روکش های به کار رفته و غیره نیز می تواند در قیمت سیم و کابل ها تاثیر گذار باشد.

2.آیا می توان گفت بهترین برند سیم و کابل کدام است ؟

از قدیمی ترین و بهترین برندهایی که در صنعت سیم و کابل شناخته شده است سیم و کابل افشار نژاد خراسان می باشد البته برندهای دیگر نیز توانسته اند با ارتقای کیفیت محصولات خود و همچنین تولید محصولات متنوع در بازار رقابت جایگاه مناسبی را پیدا کنند.

3.کابل زوجی چیست و انواع آن کدامند ؟

کابل زوجی در واقع همان کابل تلفن یا مخابراتی است که در دو مدل هوایی و زمینی ساخته شده است که نوع هوایی طوسی رنگ بوده و نوع زمینی مشکی است همچنین کابل زوجی هوایی قیمت مناسب تری نسبت به کابل های زمینی دارد. در بیشتر پروژه ها و ساختمان ها برای سیم کشی های تلفن از کابل زوجی هوایی استفاده شده است.

4.منظور از کابل دو زوج، چهار زوج و اندازه های بالاتر چیست ؟

کابل دو زوج از دو رشته سیم تشکیل شده است و برای سیم کشی تلفن استفاده می شود البته می توان از تعداد زوج های بیشتری در سیم کشی استفاده کرد تا در صورت قطع دو زوج سیم نیازی به تعویض سیم کشی نباشد و بتوان از دو زوج دیگر استفاده کرد و یا همچنین می توان خطوط بیشتری را بدون نیاز به سیم کشی جدید اضافه کرد. کابل چهار زوج از چهار رشته سیم تشکیل شده و به همین ترتیب حتی کابل هایی با تعداد زوج های بالا نیز وجود دارد که کاربردهای مخصوص خود را دارند به طور مثال سیم کشی تلفن در مجتمع های بزرگ با تعداد واحدهای بالا

5.تفاوت سیم و کابل در چیست ؟

سیم ها در واقع تک لا بوده و دارای هادی مفتولی یا افشان می باشند و نهایتا تا سایز 300 میلیمتر می توان سیم تهیه کرد همچنین سیم ها برای انشعابات کوچک مثلا روشنایی ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند ولی کابل ها بیشتر از یک رشته هستند و اندازه های بالا نیز دارند البته در کابل ها هم هادی می تواند افشان یا مفتولی باشد و دارای روکش قوی تری نسبت به سیم ها می باشند.

6.سیم خشک چیست ؟

سیم خشک یا سیم مفتولی نوعی سیم است که دارای هادی یک رشته ای می باشد و انعطاف پذیری کمتری نسبت به هادی های افشان دارد. از سیم خشک یا مفتول می توان در جاهایی که نیاز به پیچش و خمش نداریم و نصب ثابت است استفاده کرد.

7.از چه فلزاتی برای ساخت هادی سیم و کابل استفاده می شود ؟

مس بیشترین کاربرد را در ساخت سیم و کابل دارد ولی از فلز آلومینیوم نیز در ساخت برخی از کابل های خاص و ویژه استفاده می شود. آلومینیوم وزن سبک تری نسبت به مس داشته و قیمت پایین تری نیز دارد ولی رسانایی مس در سیم و کابل با هیچ فلز دیگری قابل مقایسه نمی باشد.

8.کابل زوجی بر اساس نوع روکش به چند دسته تقسیم می شود ؟

کابل های زوجی یا ساده هستند که روی هر زوج سیم روکشی کشیده نشده است و یا فویل دار هستند که در این مدل روی هر زوج سیم یک روکش قرار دارد. وجود فویل در کابل های زوجی نویز را می گیرد به همین دلیل باید برای آیفون های تصویری از کابل های فویل دار 06 استفاده کرد.

9.انواع کابل شبکه بر اساس نوع روکش به چند دسته تقسیم می شوند ؟

کابل های شبکه از Cat5 تا Cat7 نامگذاری شده اند که به ترتیب از Cat5 به بالا کیفیت کابل افزایش پیدا خواهد کرد. کابل های شبکه در دو نوع SFTP و UTP تولید می شوند که نوع SFTP کابل های شبکه ای هستند که هم شیلد و هم فویل دارند و کاملا نویزگیر هستند ولی کابل های UTP فقط فویل دارند که نسبت به کابل SFTP میزان نویزگیری کمتری دارند.

10.چه تست هایی برای بررسی کیفیت کابل های شبکه انجام می شود ؟

برای بررسی کیفیت کابل های شبکه معمولا تست های فلوک و پرمننت انجام می شود که تست پرمننت کامل تر از تست فلوک است یعنی اگر سیم و کابلی استاندارد پرمننت را داشته باشد یعنی استانداردهای فلوک را هم دارد.

11.کاربرد کابل شیلد دار چیست ؟

کابل های شیلد دار برای سیم کشی های صوتی و سیستم های اعلان حریق استفاده می شوند که به دلیل داشتن شیلد می توانند تا حد زیادی جلوی نویزهای وارد شده را بگیرند. در واقع می توان به جای کابل 1×4 ساده از کابل های شیلد دار استفاده کرد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
4 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
رضا هوشیار
رضا هوشیار
3 years ago
امتیاز :
     

سلام، ببخشید برای آیفون تصویری یعنی بهتره کابل زوجی فویلدار باشه دیگه ؟ ۰۵ یا ۰۶ ؟

پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
Editor
پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
3 years ago

با سلام
بله دوست عزیز از اونجایی که برای آیفون تصویری انتقال صدا بدون نویز و با کیفیت بالا اهمیت داره بنابراین بهتره از کابل زوجی فویل دار 06 استفاده بشه

فاطمه نصیری نیا
فاطمه نصیری نیا
3 years ago
امتیاز :
     

نیرو برای سایتتون نمیخاید ؟ محتوا نویس ؟ من از سایتتون خیلی خوشم اومده کارم همینه ولی میخام عوض کنم شرکتی که کار میکنم رو

پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
Editor
پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
3 years ago

با سلام
لطفا ایمیلتون رو بفرمایید تا در صورت نیاز شرکت بهتون اطلاع داده بشه

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx