صفحه اصلی نورپردازی و روشناییانواع نورپردازی آشنایی با انواع نورپردازی

آشنایی با انواع نورپردازی

توسط عبدالرضا بدیعی
آشنایی با انواع مختلف نورپردازی

انواع نورپردازی

نور و انواع نورپردازی پدیده ای است که با آن دیدن اشیا ممکن می شود؛ فرم، رنگ و بافت با حضور آن تعریف شده وهویت پیدا می کنند. نور، ریتم خلاقانه ای به فضا می بخشد و می تواند حس و حال آن را تغییر دهد، تاثیرات انواع نورباعث بهتر دیده شدن محیط و اجسام می شود، همچنین احساسات انسان را در فضاهای مختلف دستخوش تغییرمی کند. با وجود اینکه اولین هدف روشنایی، رویت کردن است، اما نورپردازی صحیح می تواند راندمان کار را بالا ببرد، حس امنیت ایجاد کرده و در نتیجه احساس رضایت بیشتری ایجاد کند. دراین راستا انتخاب روش درست نورپردازی در نتیجه گیری مطلوب تمامی موارد گفته شده تاثیرمستقیم دارد؛ همینطورانتخاب غلط نیز می تواند ویژگی های هدف نورپردازی کاملا تغییردهد. بنابراین طراحان مهندسی روشنایی باید بر روی اصول و ضوابط هریک از انواع نورپردازی اعم از ارگونومی، تجهیزات نورپردازی و مشخصات فنی محصولات تسلط کافی داشته باشند.

تقسیم بندی انواع نورپردازی در بعضی از زیر مجموعه ها به لحاظ مفهوم دارای همپوشانی هستند؛ ولی با توجه به جزئیاتی که در این علم وجود دارد این عنوان به صورت کلی به دو قسمت تقسیم می شود : 1. انواع نورپردازی براساس مفاهیم کاربردی 2. انواع نورپردازی براساس محل استفاده.

نورپردازی بر اساس مفاهیم کاربردی

دراین تقسیم از نورپردازی مفاهیمی چون تامین روشنایی وعملکردهای مختلف نورمد نظراست؛ مثلا دربناهای متفاوت، فضاهای داخلی و اجسام گوناگون، با توجه به پارامترهایی مثل : شارنوری، توان، زوایه تابش، پرتاب نور، رنگ نورو … ازانواع نورپردازهای متفاوتی استفاده می شود.
بنابراین تقسیم نورپردازی به لحاظ عملکرد و کاربرد، داراری 3 زیر مجموعه است :

  • نورپردازی عمومی(محیطی) – Ambient Lighting
  • نورپردازی وظیفه ای(موضوعی)- Tasking lighting
  • نورپردازی تاکییدی(متمرکز)- Accent lighting

انواع نورپردازی

در ادامه به صورت مختصر به معرفی انواع نورپردازی بر اساس مفاهیم کاربردی می پردازیم :

نورپردازی عمومی(محیطی)-Ambient Lighting

نورعمومی در بین انواع نورپردازی وظیفه روشن کردن فضاها و تامین روشنایی لازم برای دیده شدن در نبود خورشید است؛ این نوع نورباید تا حد امکان، فضا و سطوح را بصورت یکنواخت روشن کند و سایه نداشته باشد؛ در این راستا و با توجه به تحقیقات انجام شده، اطلاعات فنی و تجهیزات متعددی وجود دارد که با توجه به کاربری و ابعاد فضای مد نظرازاین اطلاعات و لوازم استفاده می شود. از تجهیزات مورد استفاده برای این نوع نورپردازیی می توان به انواع لوسترها و چراغ های آویز، پنل های سقفی، دیوارکوب ها، نورافکن ها اشاره کرد.

نورپردازی عمومی

نورپردازی وظیفه ای(موضوعی)-Tasking lighting

نوروظیفه ای یکی ازپرکاربردترین انواع نورپردازی است؛ همانطور که از اسم آن پیداست، کمک می کند تا افعالی از قبیل خواندن و نوشتن، آشپزی، خیاطی، نظافت، بسته بندی و … بهتر انجام شود و کارها راندمان بهتری داشته باشند.دارای جهت خاص است و محدوده کمتری را نسبت به نورعمومی روشن می کند؛ در این نوع نوراطراف محلی که به آن روشن شده است، سایه ایجاد می شود. در علم نورپردازی، نوروظیفه ای مکمل نورعمومی است ولی بهتر است که کلید روشن و خاموش کردن آنها، مستقل از یکدیگر باشد.از انواع تجهیزات آن می توان به چراغ مطالعه، نورخطی زیرکابینتی اشاره کرد.

نورپردازی وظیفه ای

نورپردازی تاکیدی(متمرکز)-Accent lighting

نورتاکییدی از انواع نورپردازیی به صورت کلی برای تمرکزبر روی یک نقطه خاص و در جهت تاکیید و برجسته کردن آن استفاده می شود(جنبه نمایش). کمک می کند اجزای معماری، المانهای دکوراتیو بهتر و محسوس تر دیده شوند. برای تامین نور این نوع نورپردازی معمولا از تجهیزات قابل تنظیم و با زاویه پرتاب نوربسته تر و قوی تر استفاده می شود.

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تزئینی

حضور نوردر فضاها می تواند صرفا با هدف ایجاد تصویری جذاب وبا رویکرد زیبایی شناسی انجام شود؛ مثل کارگذاشتن نورهای رنگی در محوطه سازی که هدف روشن کردن فضا نیست بلکه فقط زیبا کردن مجموعه در شب می باشد.

نورپردازی تزئینی

انواع نورپردازی بر اساس محل استفاده

نوع دیگری تقسیم درانواع نورپردازی ومهندسی روشنایی، تقسیم بر اساس مکان موردنظر جهت نورپردازی است. به طور مثال ساختمان (نمای ساختمان، فضاهای داخلی، مشاعات)، محوطه ها، فضا ها ومبلمان شهری (پارک ها، پل ها، ایستگاه ها، میادین، مجسمه ها، بیلبوردها)، جاده ها و خیابان ها همگی ازفضاها وقسمت هایی هستند که نیاز به نورپردازی در شب دارند. همانطور که اشاره شد استخراج اطلاعات علمی ازجمله کمیت های استانداردی، آشنایی با تولیدات روشنایی و تکنولوژی روز دنیا می تواند ما را در راستای محسابات ونهایتا انتخاب صحیح و دقیق تجهیزات نورپردازی کمک کند؛ همچنین آگاهی و تسلط بر مفاهیم زیبایی شناسی در کناراطلاعات علمی هم می تواند طراحان نور را به سمت نتیجه گیری مطلوب سوق دهد. با توجه به مکان پروژه و تشخیص طراح، هریک از انواع نورپردازیهای کاربردی می تواند برای مکان ها و فضاهای گفته شده، استفاده شود.

انواع نورپردازی بر اساس موقعیت

شما می توانید جهت مشاوره برای انجام انواع نورپردازی ساختمان اعم از نورپردازی نما، نورپردازی داخلی، محوطه ای و غیره با کارشناسان ما در لایت هوم تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
2 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
پرتاب نور، لنز ها، رفلکتورها و درجه حفاظت در نورپردازی - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] مقاله های قبلی گفته شد، از انواع نورپردازی می توان به نور وظیفه ای و نورتاکییدی (متمرکز) اشاره کرد که در این انواع هدف روشن کردن محدوده ای مشخص […]

trackback
نورپردازی اداری نورپردازی کاربری اداری - مجله خبری لایت هوم
3 years ago

[…] در رابطه با انواع نورپردازی این مقاله را نیز مطالعه نمایید :نورپردازی عمومی، موضوعی و تاکیدی […]

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx