صفحه اصلی سوالات متداول نکاتی که قبل از خرید لوله و اتصالات برق باید بدانید!

نکاتی که قبل از خرید لوله و اتصالات برق باید بدانید!

توسط محمود زارعی
سوالات متداول لوله و اتصالات برق

لوله های برق از المان های مهمی هستند که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند و محلی برای عبور سیم و کابل برق می باشند، از آنجایی که سیم و کابل ها در سیستم برقی ساختمان بسیار پر اهمیت و حساس هستند به همین دلیل باید در انتخاب لوله برق مناسب دقت لازم را به کار برد زیرا اگر لوله های برق و اتصالات آنها به درستی انتخاب نشوند ممکن است سبب آسیب رسیدن به سیم ها و کابل ها شود و تمام سیم کشی ساختمان را تحت الشعاع قرار دهد. لوله های برق انواع مختلفی هم چون لوله پی وی سی، لوله پلیکا، لوله فولادی و غیره دارند که هرکدام کاربرد خاص خود را داشته و در زمان انتخاب باید بدانید برای چه سیم و کابل هایی و در چه محلی قرار است از این لوله ها استفاده نمایید همچنین در رابطه با لوله و اتصالات برق اصطلاحاتی هم چون لوله خم سرد، خم گرم و غیره به کار برده می شود که در ادامه سعی کردیم این اصطلاحات و تعدادی از سوالاتی که ممکن است در انتخاب و خرید این محصولات برای شما پیش آید را بررسی نماییم.

1.تفاوت اصلی لوله پی وی سی خم سرد و خم گرم چیست ؟

لوله پی وی سی خم سرد در واقع همان لوله UPVC است که غیر پلاستیک شده و سخت است و انعطاف پذیری کمتری نسبت به لوله پی وی سی خم گرم دارد. لوله PVC خم گرم بعد از گرم شدن خیلی راحت انعطاف پدیر شده و به حالت دلخواه خم می شود و دوام بالایی دارد.

2.لوله پلیکا چیست ؟

لوله پلیکا در واقع همان لوله UPVC است که با نام اولین تولید کننده آن در ایران شناخته شده و به همین نام مانده است. لوله های پلیکا خاکستری رنگ بوده و دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی شوند. این لوله با اینکه از مواد پی وی سی غیر قابل انعطاف ساخته شده است ولی در برابر شکستگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

3.لوله های پی وی سی خم سرد از آنجا که انعطاف کمی دارند چگونه استفاده می شوند ؟

با استفاده از فنری که داخل لوله قرار می گیرد به راحتی می توان لوله های خم سرد را به حالت دلخواه خم کرد. این لوله ها به دلیل متریالی که در ساخت آنها استفاده می شود در برابر ضربات و فشارها مقاومت بالایی دارند.

4.آیا لوله های برق همه نسوز هستند ؟

لوله های برق PVC و UPVC از موادی ساخته می شوند که نسوز می باشند و در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید می شوند. به طور کلی لوله هایی که از مواد پلی وینیل کلراید ( پی وی سی) ساخته شده اند، ویژگی نسوز بودن را دارند و در برابر آتش سوزی و حرارت بالا مقاومت خوبی دارند.

5.بهترین زمان استفاده از لوله های برق چه زمانی است ؟

لوله های برق در زمان ساخت ساختمان باید نصب شوند و سیم و کابل ها از داخلشان عبور داده شوند به همین دلیل بهترین زمان برای انتخاب لوله برق مناسب قبل از شروع به ساخت ساختمان است.

6.آیا شرایط محیطی بر انتخاب جنس لوله برق تاثیر دارد ؟

بله قطعا جنس لوله برق باید با توجه به شرایط محیطی انتخاب شود به طور مثال در محیط های گرم و مرطوب می توان از لوله های فولادی یا یو پی وی سی استفاده کرد در صورتی که در جاهایی با آب و هوای خشک که میزان دما و رطوبت معمولی دارند انتخاب نوع لوله با چالش زیادی مواجه نمی باشد.

7.زانو برق یا خم لوله در چه شرایطی استفاده می شود ؟

برای ایجاد کردن زوایای لازم در خطوط لوله گذاری از زانو برق استفاده می شود زیرا برخی از انواع لوله های برق انعطاف لازم برای خم شدن در حد تغییر مسیر لوله ها را ندارند و برای این امر باید از خم لوله یا زانویی استفاده کرد.

8.سایز لوله برق نشان دهنده چه ویژگی از محصول می باشد ؟

سایز لوله در واقع همان قطر یا سطح مقطع لوله است که اعداد معمولا به میلیمتر می باشند به طور مثال منظور از لوله فولادی 13 در واقع لوله فولادی با سطح مقطع 13 میلیمتر یا 1.3 سانتیمتر می باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx