صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی چراغ سقفی روشنایی اصلی منزل

چراغ سقفی روشنایی اصلی منزل

توسط نجوا ایزدی
چراغ سقفی روشنایی اصلی منزل

چراغ سقفی چیست ؟

اولین تصور ما از روشنایی، نورهایی هستند که از بالای سر ما می‌تابند، از نور طبیعی و زندگی‌‌بخش خورشید تا انواع چراغ‌ها و لامپ‌هایی که در هر فضا و مکانی می‌بینیم. انواع لوسترهای ساده و پرطرح و نقش، آویزهای کوچک و بزرگ، چراغ‌های دیواری، انواع چراغ‌ سقفی و… از این دست نورهایی هستند که در تاریکی شب، یا در زمان کمبود نور، جای روشنایی روز را می‌گیرند. در میان ابزارهای گوناگون روشنایی یکی از مهم‌ترین منابع نوری چراغ‌های سقفی هستند. این نوع چراغ‌ها در طرح‌ها و ابعاد گوناگون ارائه می‌شوند. دقت در انتخاب یک چراغ با توجه به شرایط و ویژگی‌های محیط نیز بسیار حائر اهمیت است.

به طور مثال در چراغ‌های سقفی که در دو گونه آویزدار و بدون آویز در بازار موجودند باید به ارتفاع سقف پیش از انتخاب چراغ‌ها دقت نمود. در واقع در انتخاب چراغ‌های سقفی عامل تعیین کننده ارتفاع سقف محیط مدنظر است. یک نکته مهم این است که هنگام خرید چراغ سقفی حتما به دکوراسیون خانه و یا محیط مورد نظر دقت کنید و هماهنگی میان این دو را در انتخاب خودتان لحاظ نمایید. برای نمونه چراغ‌های سقفی آویزدار عموما دارای لامپ‌های کم‌مصرف‌اند. بنابراین این امکان را دارند که علاوه‌بر انتشار نور مناسب به زیباتر شدن محیط نیز کمک کنند. بنابراین در خانه‌های قدیمی‌تری که از دکوراسیون ساده‌تری بهره می‌برند بهتر است از این نوع چراغ‌ها استفاده بشود.

چراغ سقفی روشنایی اصلی خانه

مزایای استفاده از چراغ‌ های سقفی

به طور کلی از مهمترین مزیت ‌های استفاده از چراغ ‌های سقفی در قیاس با لامپ های قدیمی‌تر سلامت نور و اشعه‌ای است که توسط این نوع چراغ‌ها منتشر می‌شود. ضمن این‌که در این‌گونه چراغ‌ها و در فرایند تولید آن‌ها عموما استانداردهایی رعایت می‌گردد. برای نمونه در این گونه چراغ‌ها عموما از لامپ های ال ای دی استفاده می‌شود و از طرف دیگر وجود شیشه نیز به عنوان قابی برای لامپ ‌ها از آسیب‌رسانی به چشم کاربران جلوگیری می‌نماید.

یک‌ مزیت دیگر این چراغ‌های سقفی ساده طریقه نصب و استفاده آسان آن‌ ها است. به این ترتیب که فقط کافی است مکان مورد نظر را تعیین کنید و به وسیله اتصالات لازم چراغ را روی سقف نصب نمایید. اصولا چراغ‌های سقفی ساده در دو نوع بدون لامپ و یا دارای لامپ‌های ال‌ای‌دی تولید می‌شوند. در مدل بدون لامپ نیز کاربران می‌توانند هر نوع لامپی را به سرپیچ درون چراغ متصل نمایند. مثلا لامپ‌ های ال ‌ای ‌دی یا لامپ‌های کم‌مصرف که همگی در این نوع چراغ‌ها نیز قابل نصب هستند. همچنین اگر از چراغ سقفی دارای لامپ ال ‌ای‌ دی استقاده کنید مصرف انرژی پایین می‌آید و نور زیباتری بدون ایجاد پدیده خیرگی در کاربر منتشر می‌نماید.

انواع چراغ سقفی

چراغ‌های سقفی اصولا در فرایند نورپردازی در دو گونه آویزدار یا همان لوستر و یا بدون آویز ارائه می‌شوند. این نوع چراغ‌ ها علاوه ‌بر تامین نور فضا و هم برای تزیین محیط نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات تنوع بالایی دارند و در انواع مختلفی مثل چراغ پنلی سقفی توکار و یا روکار و چراغ آویز سقفی روکار و یا چراغ سقفی بدون چشمی و چراغ سقفی دارای چشمی (سنسوردا)‌ در بازار عرضه می‌شوند. در ادامه مقاله به تشریح کارایی‌های برخی از این انواع چراغ‌های سقفی می‌پردازیم.

چراغ سقفی سنسوردار و بدون سنسور

چراغ سقفی سنسوردار و بدون سنسور

شاید مهم ‌ترین دسته ‌بندی چراغ‌ های سقفی تقسیم انواع این چراغ‌ها به دو گروه ساده و چراغ سنسوردار باشد. کاربران اصولا این چراغ‌ها را با توجه به فضای مورد نظرشان انتخاب می‌نمایند. چراغ‌های سقفی ساده یک ابزار روشنایی برای استفاده در راه‌پله‌ها و پارکینگ‌ها و یا سقف فروشگاه‌ها و بالکن‌ها و … هستند. در واقع همان نوع رایج از چراغ است که نور را به صورت گسترده در محیط منتشر می‌کند و می تواند بدون لامپ یا با تکنولوژی های مختلف LED، SMD یا COB باشد. انواعی از آن‌ها به تکنولوژی SMD مجهز است که از لامپ‌های LED کم‌مصرف در آن‌ها استفاده می‌شود.

چراغ سقفی سنسوردار چنانکه از نامش پیداست سنسور دارد و در فضاهایی که مورد نیاز است خود به خود روشن و خاموش می‌شود. این چراغ‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار مناسب هستند و امروزه در بسیاری از موارد به چراغ‌های ساده ترجیح داده می‌شوند. در راه‌پله ‌های ساختمان‌ ها بهتر است از چراغ‌های سقفی سنسوردار استفاده شود. این امر سبب سهولت ساکنین در رفت ‌و آمدهایشان خواهد شد و به صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز کمک خواهد نمود.

انتخاب یک چراغ سقفی مناسب کار نسبتا سختی است زیرا تنوع این محصولات بسیار بالا بوده و در انواع مدل ها و توان های گوناگون تولید می شوند به همین دلیل در زمان خرید شما باید کاملا بدانید که این چراغ ها را برای چه فضایی قرار است تهیه نمایید و از طرفی چه نوع نور و چه نوع نصبی مورد نظرتان است زیرا این محصولات روکار و توکار هم دارند. شما می توانید برای مشاهده طیف گسترده ای از مدل های چراغ های سقفی به فروشگاه لایت هوم مراجعه کرده و محصول مورد نظرتان را با کسب اطلاعات لازم خریداری نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx