صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی معرفی انواع چراغ سقفی

معرفی انواع چراغ سقفی

توسط محمود زارعی
معرفی انواع چراغ سقفی

انواع چراغ سقفی

چراغ ‌های سقفی انواع مختلف دارند و از جنبه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولا چراغ‌های سقفی، یک پایه دارند که به دیوار پیچ می‌شود. این پایه با رشته‌هایی به به بخش اصلی وصل می‌شودکه لامپ‌ها در آن قرار می‌گیرند. این چراغ ها می توانند دارای تکنولوژی LED بوده و یا بدون لامپ با سرپیچ های مختلف باشند که در این صورت برای استفاده از آنها باید از لامپ های مناسب استفاده کرد مثلا از لامپ‌های کم ‌مصرف نوع E27 یا لامپ های ال ای دی در رنگ‌ نورهای مختلف استفاده می‌شود.
امروزه طراحی دکوراسیون داخلی با فرایند نورپردازی در ارتباطی مستقیم است. همین نکته سبب می‌شود ابزارهای روشنایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند. در میان ابزارهای گوناگون روشنایی یکی از مهم‌ترین منابع نوری چراغ‌ های سقفی هستند. در ادامه به معرفی گروهی از انواع چراغ سقفی می پردازیم که هرکدام کاربرد و عملکرد خاص خود را دارند.

چراغ‌ های سقفی پنلی توکار و روکار

این نوع چراغ‌ های پنلی در هر دو نوع روکار و توکار کالاهایی هستند مجهز به تکنولوژی SMD LED یا COB LED. این دو نوع چراغ با این تکنولوژی‌ها نور بسیار با کیفیتی تولید می‌نمایند همچنین می‌توانند به شکل توکار و یا روکار در سقف محیط‌های گوناگون نصب بشوند. وجود تکنولوژی اس ‌ام ‌دی در یک چراغ سقفی یعنی تعدادی لامپ ال‌ای‌دی یا دیود نوری بر روی برد چراغ قرار گیرد. به این ترتیب در هنگام روشن شدن چراغ یک صفحه نورانی به چشم می‌آید. این صفحه نورانی در انتشار یکنواخت نور بسیار موثر است. از طرف دیگر در تکنولوژی سی‌‌او‌بی این دیودهای نوری تعدادشان بیشتر می‌شود و در نهایت در هنگام روشنایی چراغ درست مثل یک هسته نوری عمل کرده و به این‌ترتیب نور را به شکل پرتویی منتشر می‌کنند. این شکل انتشار نور کاربردهای ویژه‌ خودش را دارد. برای مثال ور ویترین برخی مغازه‌ها و یا فروشگاه‌ها از این شکل نورپردازی استفاده می‌گردد.

پنل های سقفی

چراغ‌ های سقفی دوکاره یا شبکه‌ای

در میان انواع چراغ‌ های سقفی این نوع از چراغ‌ ها نیز هم به صورت روکار و هم به صورت توکار ارائه می‌شوند. این چراغ‌ها اصولا قابلیت دارند در فضاهایی که دارای سقف کاذب هستند مورد استفاده قرار بگیرند. در عین‌حال اما بالاترین بسامد کاربرد این نوع از چراغ‌ سقفی در ساختمان‌های اداری و یا تجاری است. عموما چراغ‌های شبکه‌ای با عنوان چراغ‌های اداری و تجاری شناخته می‌شوند. و برای این منظور بر دیگر انواع چراغ‌های سقفی ارجح هستند.

در این دسته از چراغ ها می توان پنل های 60×60 را نیز قرار داد که هم ضخامت کمی دارند و هم می توانند روشنایی سقفی محیط را به خوبی تامین کنند. این پنل ها هم به صورت توکار و هم روکار تولید می شوند که شما می توانید متناسب با نیازتان یکی از این مدل ها را انتخاب نمایید. پنل های 60 در 60 بهترین گزینه برای روشنایی راهروهای هتل ها، بیمارستان ها، سالن های پذیرایی، اتاق های کنفرانس و غیره می باشند.

چراغ‌ های سقفی ضد آب

به راحتی می‌شود سازوکار این نوع چراغ‌ها را از روی عنوان‌شان حدس زد. این نوع چراغ‌ های سقفی مقاومت بسیار بالایی در مقابل غبار و خاک و رطوبت و آب دارند. بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در استخرها و حمام‌های بزرگ هستند. این چراغ ها گزینه های مناسبی برای استفاده از سرویس های بهداشتی نیز هستند و به گونه ای طراحی شده اند که هم ضد آب می باشند و هم معمولا مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارند. چراغ های ضد آب سقفی اشکال و مدل های متنوعی دارند.

لوستر و آویز

یکی از انواع چراغ های سقفی، لوسترها و آویزها می باشند که به صورت کلی در دسته این نوع از روشنایی ها قرار می گیرند و تنوع بسیار بالایی دارند. لوسترها را می توان در هر فضایی از منزل یا محیط های دیگر استفاده کرد به طور مثال از آشپزخانه و اتاق خواب تا فضاهای نشیمن و پذیرایی همه قابلیت استفاده از لوستر را دارند. آویزها و لوسترها را می توان در انواع چوبی، دکوراتیو، آشپزخانه، کریستالی و غیره تهیه کرد که با توجه به تنوع مدل های موجود در بازار دست شما در انتخاب این چراغ های جذاب باز است.

انواع لوستر و آویز سقفی

چراغ ‌های خطی سقفی

یک نوع دیگری از چراغ‌های سقفی را با عنوان خطی سقفی می‌شناسیم. این نوع چراغ‌ها اصولا در محیط‌های اداری مورد استفاده دارند. در واقع چراغ‌ خطی چراغ‌هایی هستند که در درون یا بر روی سقف به شکل ردیفی کار می‌شوند. به این ترتیب نوری یکنواخت منتشر می‌شود که از ایجاد پدیده خیرگی نیز جلوگیری می‌نماید. این نوع چراغ‌ها هم به شکل توکار و هم به شکل روکار نصب می‌شوند. نکته جذاب در مورد این نوع چراغ‌ها این است که می‌توان اشکال مختلفی را بر روی سقف به سکل دلخواه توسط این چراغ‌ها ایجاد کند.

اگر بخواهید محیطی را نورپردازی نمایید می توانید از لامپ های هالوژنی یا ریسه های مختلف دور تا دور سقف و از یک روشنایی مرکزی همانند لوستر یا آویز های مختلف به عنوان روشنایی مرکزی استفاده نمایید. در صورت نیاز به خرید و مشاهده مدل های چراغ های سقفی به لایت هوم مراجعه کرده و محصولات را با کسب اطلاعات خریداری نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx