صفحه اصلی اخبار و مقالاتاخبار روشنایی چراغ ریلی را خودتان نصب کنید

چراغ ریلی را خودتان نصب کنید

توسط محمود زارعی
نصب چراغ ریلی

چراغ ریلی را خودتان نصب کنید!

تجهیزات نورپردازی تحولات بسیاری داشته‌اند، این تجهیزات به سمت تنوع، مصرف کمتر انرژی و زیبایی پیش رفته‌اند. به‌ویژه تولیدکنندگان تجهیزات روشنایی با توجه به طراحی‌های جدید در معماری و طراحی داخلی، چراغ‌هایی متناسب با فضاهای متنوع و کارکردهای متفاوت به بازار ارائه کرده‌اند. یکی از انواع چراغ‌هایی که از آن در فضاهای متنوع و برسطح‌های مختلفی مثل سقف و دیوار و کف نصب می‌شود، چراغ ریلی است.

از این نوع چراغ به طور خاص در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود؛ چون این امکان را به دست می‌دهد که زاویۀ نور آن را تغییر دهید. مزیتی دیگری که این چراغ‌ها دارند این است که نصب آسانی دارند. اگر یک چراغ ریلی دارید و حداقل مهارتی در سیم‌کشی دارید، در این مطلب ما را همراهی کنید. ما می‌گوییم که چطور خودتان چراغ ریلی را نصب کنید!

خرید ریل و چراغ

ریل چراغ‌ های ریلی در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. بر اساس نوع استفاده و هدفی که دارید از میان اندازه‌های متفاوت آن می‌توانید دست به انتخاب زنید. برای خرید چراغ ریلی باید به این موضوع توجه کنید که بین انواع کیفیت و تنوع رنگ، متناسب‌ترین انتخاب را با توجه به فضا در نظر بگیرید. در انواع چراغ ریلی از لامپ‌های LED، SMD، COBو چراغ رشته‌ای و متال استفاده می‌شود. هر کدام از این لامپ‌ها شکل متفاوتی از نورپردازی را در اختیار شما می‌گذارند. در انتخاب لامپ و تعداد آن‌ها باید هدف خود را مشخص کنید. مثلاً لامپی که برای نورپردازی در یک فروشگاه بزرگ نیاز دارید با لامپی که در دکور خانه نصب می‌کنید، تفاوت دارد.

سیم چراغ ریلی

در بعضی از چراغ‌های ریلی سیم‌ کشی از قبل انجام شده است و نیازی به سیم‌کشی ندارید. اما اگر به سیم نیاز داشته باشید، باید سیم دولای سفید با اندازۀ یک و نیم در دو متر بخرید. حالا باید جایی را که می‌خواهید چراغ را درآن نصب کنید، مشخص کنید. تعداد لامپی که برای هر ریل نیاز دارید کنار بگذارید.

پایه چراغ

در این مرحله باید پایه را روی سقف یا دیوار مورد نظرتان اتصال دهید تا بتوانید ریل را روی آن نصب کنید. برای نصب پایۀ چراغ روی سقف‌ یا دیوار آجری از پیچ و رول‌پلاک استفاده کنید. بهتر است این نوع چراغ روی سقف‌های کناف، پی‌وی‌سی، ام‌دی‌اف و رابیتس نصب شوند برای نصب چراغ ریلی روی این سطح‌ها فقط به پیچ پروانه‌ای نیاز دارید. به یاد داشته باشید استفاده از پیچ‌های معمولی یا میخ برای نصب این گونه از چراغ‌ها غیرقابل اطمینان است و توصیه نمی‌شود.

از قبل سیم‌ کشی ساختمان را بررسی کنید؛ باید طوری باشد که امکان نصب چراغ ریلی وجود داشته باشد. ریل‌ها را طوری نصب کنید که به محل برق‌رسانی ساختمان نزدیک باشد که تغذیۀ انرژی ریل بهتر انجام شود، آن‌ها را تراز کنید و پیچ‌ها را محک ببندید. در پایان چراغ‌ها را در جای خودشان بگذارید. برای چراغ‌ها دو گیرۀ چرخشی روی ریل وجود دارد. وقتی چراغ را گذاشتید، گیره را بچرخانید تا چراغ محکم شود. حالا می‌توانید با چرخاندن چراغ بهترین زاویۀ تابش نور را انتخاب کنید.

سیم‌ کشی چراغ‌های ریلی

اصولا سیم‌ کشی چراغ‌ ریلی مشابه دیگر ابزار روشنایی صورت می‌پذیرد. در عین‌حال اما داری تفاوتی نیز هست. به این ترتیب که باید به طور دقیق به شکل قرار گرفتن هم‌زمان سیم‌ها و چراغ‌ها در ریل نگهدارنده توجه نمود. همچنین می‌توان برای هدایت نور این چراغ‌ها از ریموت استفاده نمود. سیم‌کشی‌های مستقل هر منبع با شکل سیم‌کشی در سیستم چراغ‌های ریلی دارای تفاوت‌هایی هستند. از آن‌جمله این‌‌که تمام چراغ‌های داخل یک ردیف برق مورد نیاز خود را از ریل سیستم می‌گیرند. بنابراین به شکلی کاملا منظم در کنار هم قرار می‌گیرند. کارایی و منعطف بودن این سیستم در واقع به دلیل قابلیت جابه‌جایی به سمت تابش نور می‌باشد. به همین خاطر کاربران این امکان را خواهند داشت که در طیف گسترده‌تری برای نورپردازی ساختمان‌ها اقدام نمایند. از طرف دیگر ریل‌های این سیستم امکان نصب بر روی زمین و دیوار و سقف و سایر سطوح را دارند. این امکان با توجه به شکل کاربردی که کاربران در نظر دارند و در واقع در زاویه‌ای که می‌خواهند نور را بتابانند و سوژه‌ی مدنظر برای تاباندن نور و یا فضا و شرایط مکان متفاوت خواهد بود.

این گونه است که می‌توانید بدون نیاز به کمک برق‌کار، خودتان چراغ ریلی را نصب کنید. امکان تغییر زاویۀ نور در چراغ‌های ریلی، به شما برای ایجاد تنوع در فضا کمک می‌کند و می‌تواند محیط زیباتری را در منزل یا محل کار، برای‌تان بسازد.

مقالات مرتبط

اشتراک
اعلام به من
guest
4 نظرات
قدیمی تر
جدید تر بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
رضا محمد خانی
رضا محمد خانی
3 years ago

متشکرم بابت توضیحات ساده و کاربردی

الهام
الهام
3 years ago
امتیاز :
     

سلام
نصب این نوع چراغ ها آسان انجام میشه؟ می خوام بدونم خودم تنها میتونم نصبش کنم؟

پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
Editor
پشتیبانی مجله خبری لایت هوم
3 years ago
Reply to  الهام

نصب چراغ ریلی سخت نیست ولی برای کارگزاری ریل ها بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید

سینا
سینا
2 years ago
امتیاز :
     

سلام وقت بخیر، توی عکسی که قرار دادید می خواستم بدونم قطعه شماره 8 که حالت روپوش داره و روی محل تغذیه نصب میشه رو همراه ریل خریداری شده ارسال می‌کنید یا باید جدا تهیه کنیم؟ اگر جدا هست لطفا بفرمایید اسمش چیه و آیا در وبسایت فروشگاه شما هست ؟

4
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx